Velg treningsformen som passer best for deg

Velg treningsformen som passer best for deg

Det har de siste årene blitt veldig mye fokus på trening, og hvor viktig trening er for helsa vår. Som jeg skrev i forrige innlegg har jeg vært glad i å trene. Jeg trente fordi trening ga meg mestring, bedre psyke, og fordi jeg ville ha god fysisk helse. Etter at jeg ble syk følte jeg litt at treningen hadde vært litt bortkasta. Det har nok ikke vært det, men jeg har nok lært at en treningsøkt kanskje noen ganger kunne ha motsatt effekt. Jeg dro på trening og presset kroppen min hardt, når det kroppen min kanskje trengte var hvile.

Jeg føler at jeg noen ganger stresset litt for å få presset inn nok treningsøkter i løpet av en uke. Og jeg kunne få litt dårlig samvittighet hvis jeg droppet en økt. Selv om jeg likte å trene, så var det jo dager jeg følte for å gjøre noe annet. Da jeg startet å studere kunne jeg noen ganger få dårlig samvittighet for at jeg prioriterte trening foran studiet.

Det er alt for mange som er støttemedlem på treningssenteret. Jeg tror mange sette seg for høye mål og ambisjoner. Jeg tror det er viktig å finne den treningsformen som passer best for seg. Selv om jeg liker veldig godt å løpe, så betyr ikke det at det er en treningsform som passer bra for alle. Og alle må ikke trene fire dager i uka. Kanskje ikke treningssenteret er stedet for deg? Det er mye aktivitet man kan gjøre hjemme eller på vei til og fra jobb/skole.

For meg handlet det mye om å presse meg mest mulig på hver treningsøkt. Selv om jeg ble kvalm og svimmel under intervall-løping på mølla, så ga jeg meg ikke før jeg hadde nådd målet for økta. Og jo flere slike økter jeg klarte å presse inn i løpet av en uke, jo mer mestring fikk jeg. For min kropp ble det nok for mye, men for andre går det fint å trene til makspuls flere dager i uka. Yoga og pilates var ikke noe for meg. Ble jo ikke nok sliten etter en yogatime. Men kanskje det nettopp var yoga som var det min kropp hadde trengt mest for å klare å stresse helt ned. 

Slik min form er nå så begrenser trening seg til korte gåturer og svømming i gode perioder. Flere har sagt til meg at formen min blir bedre hvis jeg bare presser meg litt mer, men jo mer jeg presser meg, jo mer sliten blir jeg. For mange er det vanskelig å forstå. Hadde jeg vært i form til det så hadde jeg nok tatt meg et par løpeturer i uka. Det er noe jeg savner. Men jeg har lært å lytte mer til egen kropp.

Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Vær fornøyd med det du får til, og ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke trener like mye som venninna di. Du velger selv hva du skal bruke fritiden din til. Fysisk aktivitet er nok viktig for helsa vår, men søvn, kosthold og stress har også blant annet en innvirkning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *