Stress ned i hverdagen

Stress ned i hverdagen

Både unge og gamle opplever ofte at tiden ikke strekker til. Stresser fra den ene aktiviteten til den andre. Vi fyller opp kalenderne våre hver uke. Men setter vi av nok tid til bare å slappe av? Etter at jeg ble syk måtte jeg begynne å prioritere tiden min annerledes. Jeg må være flink til å planlegge, slik at jeg ikke anstrenger meg mer enn det kroppen min orker. Men jeg er ikke så flink til å si «nei» hvis noen spør meg om jeg vil være på noe, så noen ganger blir det litt for mye for meg også. Men tidsklemma er det sjelden jeg opplever nå. Før kunne jeg stresse fra jobb til trening, og fra den ene avtalen til den andre.

Veldig mange opplever å bli syke når ferien kommer. Når kroppen endelig  har tid til å slappe av. Jeg opplevde det selv før jul. Gjennom høsten presset jeg kroppen litt ekstra for å komme meg gjennom semesteret med praksis. Dagen jeg dro til Thailand ble jeg forkjølet. Ofte blir også ferien fylt opp med masse planer. Hører ofte mange si at de trenger ferie etter ferien.

Veldig mange har vanskeligheter med å si nei til andre, og avlyse avtaler. Vi er kanskje ikke alltid så flinke til å akseptere at noen velger å bli hjemme fordi de er litt slitne, eller ønsker å gjøre noe annet. Men hvis det er sånn at du ofte må avlyse en avtale har du kanskje for mange avtaler i kalenderen? Men hvis det er sånn at du ser at du må avlyse en avtale, så gjør det så tidlig som mulig. Det er også ulike måter å avlyse en avtale eller takke nei til en invitasjon på. Psykolog Carina Poulsen sa i episode 78 av Ingefær podcast at: «Det å si nei til andre er å si ja til seg selv»: 

Først og fremst må du jo prioritere de tingene du må gjøre. Som jobb, skole og andre forpliktelser du har. Utover det er det ingenting du må gjøre. Kanskje mange ting du føler du burde gjøre, men få ting du må. De som har barn føler ofte at det er barnas aktiviteter som styrer tiden deres. Men må barna gå på to-tre fritidsaktiviteter, eller kan det holde med en? Foreldre har også et ansvar for å sørge for at barnas kalendere ikke blir for fulle. 

Min kalender er sjelden så full. Nå som jeg er student så har jeg mye fleksibilitet i hverdagen. Det gjør at jeg klarer å unngå tidsklemma ganske greit. Jeg tror alle har godt av å ha dager innimellom hvor man ikke har noen planer. Sett grenser for deg selv. Hvis du føler du stresser mye i hverdagen så kan du kanskje prøve å redusere avtaler i kalenderen med 20%. 

One Reply to “Stress ned i hverdagen”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *